top of page
  • Skribentens bildAnna Stadig

Sluta hyvla osten till en skidbacke och erbjud ett högt kundvärde!

Uppdaterat: 7 okt. 2023

Många företag drivs som en ost. Eller kanske inte precis som en ost den har ju oftast ett bäst före datum och ju mer man tar desto mindre finns kvar. Men det finns bra liknelser som jag tänker använda mig av i det här blogginlägget för att synliggöra hur man kan tänka på ett annat sätt.


På alla ostar kan det ibland uppstå mögel. Den naturliga reaktionen är då att hyvla bort det och sen fortsätta hyvla nästa skiva att lägga på mackan. Det är inte så många som ser över om osten kanske stått i fel temperatur eller kanske lämnats framme på bordet några timmar. Kanske är det till och med ett produktionsfel.

Bild på en ost och en osthyvel

Tyvärr ser jag att många företagare gör på samma sätt när de ska kapa sina kostnader och öka sina vinster. Man skär helt enkelt bort eller ner på det som är den största kostnaden. Den åtgärden kan senare visa sig vara helt fel.


Här kommer ett exempel: Restaurangen 1 och 2 har tidigare haft hög kvalité på sina maträtter. De serverar hamburgare från de kor som betar bara några 100 meter bort från restaurangen. Jag som gäst vet om det och det känns bra i magen och hjärtat när jag själv har sett hur bra kossorna verkar ha det där de lunkar runt och betar det friska gröna gräset. Köttbonden har dock fått sämre villkor och behöver höja sina priser på köttet ut till restaurangerna. Det är här det kan bli riktigt tokigt eller riktigt bra.

Bild på en person som klappar en ko på mulen

Restaurang 1 väljer att säga upp samarbetet istället för att köpa in köttet till det nya högre priset och köpa in färdiga hamburgare från grossisten.

Det som då händer, är att jag som gäst lägger märke till försämringen. Kanske tycker jag inte att burgaren på min tallrik är värd samma pris som jag tidigare hade fått betala för den hemgjorda. Kanske blir jag till och med så missnöjd att jag inte besöker restaurangen igen. Men effekterna slutar inte här. Även bonden påverkas. Minskad försäljning kanske leder till att hen så småningom lägger ner sin gård. Kulturlandskapet förändras och i slutändan blir orten inte lika intressant att besöka. Men grossisten blir glad och ägarna får mer pengar i fickan. Tyvärr så kommer inte de som får pengarna i fickan att återinvestera dem i just din restaurang.


Hur kan man lösa det då? Jo man kan tänka hållbarhet och kundvärde som restaurang 2 väljer att göra.


De fortsätter sitt samarbete för de ser värdet som de kan leverera till sin gäst. Deras erfarenhet säger dem att hamburgaren i sitt nuvarande utförande med lokalt kött säljer bra. Gästerna är nöjda och betalar gärna för närproducerat. Men för att kunna höja priset på hamburgaren, så att restaurangen fortsätter gå med vinst och gästen fortfarande är villig att betala det lite högre priset, så måste de lägga till något annat. Den här restaurangen väljer att på menyn, lägga till en liten text om ”bonden”. De beskriver gården som gått i arv genom generationer och skapar en koppling direkt till hen som driver gården.



Bild på två personer framför en bil

Nu har gästen också en personlig koppling till köttet och fått en känsla för djuren och köttet som serveras. Det är just den känslan som gör att gästen är villig att betala lite mer för sin hamburgare. När serveringspersonalen också kan berätta om sitt eget besök på gården och berätta om bondens tankar på att börja producera lokala ostar så ligger snart burgaren på gästens tallrik. Konsekvensen av detta blir att pengarna stannar på orten och restaurang, bondgård och orten kan fortsätta att utvecklas. Men det leder också till ett mer hållbart samhälle och nöjdare gäster.


Hur tänker du nu?

Vilket kundvärde kan du erbjuda som inte kostar dig något men som tillför ett extra värde för din gäst?

Vill du vara extra våghalsig så kan du ha en rätt utan pris på menyn och låta gästen betala vad de tycker att den är värd? Låter det läskigt? Faktum är att gäster tenderar att betala mer för varan eller produkten om det finns ett känslomässigt värde kopplat till den.

Lek med tanken att du säljer en efterrätt med jordgubbar från fyra olika länder. Gästen kommer själv att få välja från vilket land de vill ha sina jordgubbar.

Bild på en skål med jordgubbar med olika prissättning

Vilken hade du köpt? Varför?

Jag tror att du hade valt de svenska från Kalmar. För du vill hellre äta de som producerats i Sverige än de som transporterats och producerats långt ifrån din tallrik.

Tror du att dina gäster fungerar annorlunda?


Så ta dig en funderare innan du börjar hyvla i osten och kapa dina kostnader. Det är kanske bättre att erbjuda lite gratis kundvärde till dina gäster. För jag har nog aldrig hört talas om en gäst som varit för nöjd.


Ut å skapa värde nu! Våga ta betalt för det lokala, hållbara och det som din gäst vill ha.




5 visningar0 kommentarer

Senaste inlägg

Visa alla

Comments

Rated 0 out of 5 stars.
No ratings yet

Add a rating
bottom of page