Hör du till dom som år efter år avger nyårslöften och bestämt dig för att börja träna eller sluta äta godis eller liknande? Då är jag rädd för att du faktiskt inte kommer att nå ditt mål. Att börja träna är inte ett särskilt specifikt mål. Det är inte mätbart. Har du accepterat det? Det vill säga, kommer du att arbeta för att nå målet? Är det realistiskt? Har du skapat möjligheter för dig själv att kunna uppnå målet? Har du bestämt dig för när målet ska vara uppnått? Räcker det med att du tagit en promenad innan 2024 är slut? I det här blogginlägget kommer du få lära dig hur du kan sätta mål som ger resultat för din verksamhet.
På samma sätt som vi avger våra nyårslöften, lite så där lagom otydligt, så sätter vi ofta mål för våra verksamheter. Vi vill ha fler kunder, öka omsättningen eller nå nya målgrupper eller utveckla vår kundservice. Mål som faktiskt inte säger oss särskilt mycket. De ger oss ingen riktning.
Tror du att Ingemar Stenmark hade mål under sin karriär? Ja det hade han. Det är ju ingen slump att han är en av de största skidåkarna genom tiderna. Han fokuserade inte bara på att "åka snabbt". Hans mål var konkreta, som att förbättra sin tid i slalom med sekunder, att vinna specifika tävlingar, eller att finslipa vissa tekniker men även också sin utrustning. Varje mål var ett steg mot att bli den bästa skidåkaren i världen. Och han lyckades.
På samma sätt som Stenmark arbetade målinriktat för att bli bäst i världen bör vi närma oss målsättning i vår verksamhet. Ta exemplet med att "öka omsättningen". Det är ett bra mål i teorin, men utan specifikationer är det som att sikta på en måltavla i mörkret. Hur mycket vill vi öka omsättningen? Genom vilka metoder? Inom vilken tidsram? Genom att specificera dessa detaljer, omvandlar vi en vag ambition till en handlingsplan. Nått som får oss att hitta riktningen och vägen till att faktiskt nå målet som vi satt upp.
SMART-målsättning i Praktiken:
Låt oss bryta ner ett verksamhetsmål med SMART-metoden:
Specifikt: Vi vill öka antalet bokningar på vårt hotell.
Mätbart: Målet är att öka bokningarna med 25%. (Den här siffran kan inte bara tas ur luften utan den måste vara realistiskt. Hur många faktiska bokningar behövs det för att nå upp till 25%? Vilka nyckeltal (kpi:er)ska du använda för att mäta ditt mål?)
Uppnåeligt: Genom att förbättra vår online-marknadsföring och kundservice kan detta mål uppnås.
Relevant: Detta mål stöder vår övergripande vision att vara det ledande hotellet i regionen. (Det här är den viktigaste biten. Om du inte har ett driv för att uppnå målet hur ska du då kunna prioritera det framför annat?)
Tidsbundet: Målet ska uppnås inom ett år. (Sätt gärna ett bestämt datum 31/12-23)
Nu är det din tur! Oavsett om du arbetar på ett hotell, en restaurang, eller i någon annan del av besöksnäringen, har du kraften att skapa förändring och uppnå framgång. Börja med att reflektera över vad du verkligen vill uppnå sen använder du dig av din nya kunskap i konsten att sätta smarta mål och gör detta år till ditt mest framgångsrika hittills där du också når dem!
Lycka till!
Så sant!