top of page
  • Skribentens bildAnna Stadig

Vad kan vikingarna lära oss om affärsutveckling? Driver du ditt företag ”Vikinga style”?

Uppdaterat: 10 nov. 2023

Vad kan vikingarna lära oss om hur man sätter mål och utvecklar sin verksamhet? Jo väldigt mycket faktiskt. Det betyder inte att vi ska röva, slåss och våldta (verkligen inte) utan att vi ska titta på deras väg mot målet och sedan deras förmåga att anpassa sig och utvecklas utifrån ändrade förutsättningar.

Bild på vikingahjälmar belysta i rött

Ställer er själva frågorna: Hur förändringsbenägna är ni? Tar ni tillvara på nya idéer? Tycker ni att det är svårt att ändra det gamla invanda?


Tänk om ni måste gå över till "Vikinga style" för att vara aktuella även i morgon. Har ni någon plan framåt eller låter ni vindarna ta er dit ni hamnar (förlåt vill)?

Bild på en viking bakifrån som står i en modern stad

Ni vet väl att vikingarna inte bara reste iväg på måfå utan ett tydligt mål. Nej deras mål var väldigt tydligt för dem. Nämligen att skaffa mat till sin växande befolkning. Alla i företaget ”Vikings” kände till målet och de delade det. Visionen om att nå ett land med bördig jord var känd av alla i ”företaget”. Även ”de på golvet” kände till målet och planen för att nå dit. Alla bidrog med sin del. Några byggde skepp, andra tillverkade vapen men de flesta skötte ”det dagliga arbetet”. De som reste iväg tränade inför resan.

Bild på ett vikingaskepp

Men de gjorde även något väldigt viktigt. De hade en plan och en strategi för att nå sitt mål. De byggde båtar som var anpassade för att kunna gå snabbt och nå fram direkt till stranden. De hade med sig en prisma för att kunna navigera även om det var mulet. Det fanns korpar ombord för att ge dem direktiv om de närmade sig land. Med andra ord så hade de en tydlig strategi.


Så när jag idag hör företagare säga vissa saker så är det är nått som skaver i mig. Jag vet inte om det är bristen på kompetens, en ovilja att förstå eller av ren ignorans som de säger vissa saker. Men i mig så skaver det ordentligt när jag hör meningar som:


”Vi har alltid gjort så”


Utifrån min erfarenhet så kan beprövad erfarenhet ta oss väldigt långt. Men för att bepröva sin erfarenhet så måste man ständigt testa den utifrån den nya tid som vi lever i. Man förfinar den också med tiden. Paketerar om den, utvecklar den och framför allt utvärderar den för att veta vad nästa steg ska bli. Så när man säger att så här har vi alltid gjort, så börjar jag bli riktigt orolig. Jag brukar tänka tanken att jag fått blindtarmsinflammation och att det är en siare från vikingatiden som ska hjälpa mig eller att jag ligger på ett operationsbord med en kirurg som har verktyg från 1800-talet och som också kommer att använda 1800-talets metoder för blindtarmsinflammation. Känner du att det är exakt en sådan kirurg du vill ha så feel free och hitta någon som kan tänka sig att bota dina krämpor på ”samma sätt som vi alltid gjort”.


”Det funkar för oss så vi kör på”


Jo det funkar säkert för er. Det tvivlar jag inte på. Men HUR bra funkar det? I morgon? Om 10 år? Om 20 år? Om det kommer nya regler? Det kanske inte är trasigt nu men förr eller senare så kommer det att bli naggat i kanterna av tidens tand. Vad händer den dagen det inte ”funkar” längre? När dagens trender ändras så snabbt att den som inte hänger med står kvar på perrongen. Man måste nämligen inte längre ha örat mot rälsen för att höra om tåget kommer. Idag finns det tidtabeller och du kan till och med följa tåget i realtid på din mobil om du vill. Men om du fortfarande tycker att det är bättre att gå till tågrälsen och lägga örat emot den för att själv höra när tåget kommer så gör för all del det. Annars finns det mesta på nätet nu och du kan själv ha koll på din omvärld och vad som kan komma att påverka din verksamhet. Om vikingarna inte hade utvecklat sitt ”företag” från röveri till handel så hade de nog inte överlevt så länge som de gjorde. Men eftersom deras mål var tydligt ”skaffa mat” så var det lämpligt för dem att bli handelsresande i stället för rövare. Det är ju ingen större framgång om företagets mål är att skaffa mat till den växande befolkningen å så dör en stor del av befolkningen när de är ute efter att nå målet.


”Du har du sett våra siffror? Det går rätt bra faktiskt”


En tidigare framgång säkrar inte på något sätt en framtida sådan. Definitivt inte i dagens föränderliga värld. Idag vet vi hur snabbt vi måste ställa om när det händer en kris. Ingen var förberedd när Covid-19 förändrade hela vår värld. Jag tror faktiskt att ingen hade med en kris av den betydelsen i sin riskanalys. Men vissa klarade av krisen och ställde om nästan över en natt.


Men det var inte riktigt så att det skedde över en natt. De som klarade krisen hade länge arbetat med innovationer och nytänkande. De hade förstått att det kommer en morgondag som vi vet väldigt lite om. Hur ser vår organisation ut om morgondagens vindar för med sig något som vi idag inte ens kan föreställa oss? Här hade vikingarna en fördel som vi idag har ”vant oss av med”.


De var nämligen extremt troende och trodde att de skulle hamna i Valhalla när de dog i strid. Att riskera något, som till exempel sitt liv i en strid, var alltså inget som de tyckte var konstigt utan snarare eftersträvansvärt. Denna tro fick dom också att hela tiden utvecklas. De tog lärdom av andra utanför sin egen verklighet och ställde om för att passa in i den ”nya världen” som de mötte. De fina bilderna har jag tagit under ett besök på https://thevikingmuseum.com/ . Det är också där jag hittat min inspiration till den här texten.


Idag finns det inga fysiska vikingar kvar. Men de finns de som utvecklar sina verksamheter ”Vikinga style”. Med tydliga mål och strategier för att nå dem.

Så ut och dra lärdom av andra. Möt människor i andra branscher. Gå på museum. Besök andra länder. Ät mat som du aldrig tidigare testat. Använd de sinnen som du har. Inspireras av andra och skapa ett företag där kreativitet och innovation får utrymme.


Idag avslutar vi med ett citat som var det som fick mig att skriva det här inlägget. Tänk vad det kostar att inte göra förändringar när det krävs.

Bild på ett citat. "The most expensive words in business today are: We have always done it that way" Av Catherine DeVrye


Senaste inlägg

Visa alla

Comments

Rated 0 out of 5 stars.
No ratings yet

Add a rating
bottom of page