top of page
  • Skribentens bildAnna Stadig

Skapa Magiska Målgruppsriktade Inlägg på Sociala Medier som Lockar Gäster i Besöksnäringen!

Uppdaterat: 7 okt. 2023

Under sommarens lata dagar har jag ägnat mig åt att hänga på Instagram en hel del. Det är helt underbart att se hur vissa konton verkligen lyckas fånga mig, medan andra snabbt scrollas förbi. Jag brottas själv med att skriva både blogginlägg och innehåll på SoMe som ska locka min målgrupp men även ge dem värde. Och jag vet. Det är inte helt lätt men med en tydlig målgrupp och strategi så har ni alla chanser att lyckas. Glöm inte heller bort att det tar tid. Bra innehåll (content) tar tid att ta fram så se till att ni avsätter den tid som behövs för att nå det resultat som ni vill.

Bild på en mobiltelefon med Instagram inloggningssida på

Idag ska ni få några bra tips på konton att följa och inspireras av men också några punkter som ni behöver fundera över. Har ni någon strategi för er marknadsföring på SoMe eller gör ni inlägg när ni känner för det? Vilket värde serverar ni? Ni vet väl att er digitala profil också är en del av ert varumärke?


Men hur kan då vissa lyckas så himla bra? Jo dom har en strategi och dom håller sig till den.


Börja med att identifiera din målgrupp:

Precis som med alla marknadsföringsstrategier är det viktigt att förstå din målgrupp. Om vi leker med tanken att du driver en gästhamn så behöver du ställa dig följande frågor: Vilken typ av båtägare och seglare vill du locka till din gästhamn? Är det familjer, äventyrsentusiaster, eller kanske pensionerade båtentusiaster? Genom att definiera din målgrupp kan du skapa innehåll och annonser som talar direkt till deras intressen och behov. Om du i stället driver en glasskiosk eller restaurang behöver du ställa dig frågorna: Vem är vår främsta gäst på restaurangen? Vilka är deras preferenser, intressen och beteenden? Vilka är de främsta kunderna för glasskiosken? Är det barnfamiljer som vill unna sina barn en god glass, ungdomar som vill testa nya smaker eller kanske äldre personer som har en förkärlek för klassiska glassar? Genom att skapa detaljerade köp- och kundprofiler kan du anpassa din marknadsföring för att tilltala dem på ett personligt sätt. Ni kan till och med skapa er en persona. En persona är en påhittad person som liknar er drömkund. Det är klokt att ta fram en persona per målgrupp. En persona för er gästhamn skulle kunna se ut så här:

Bild på en persona med Emma Seglarson på

Så när ni nu ska skapa inlägg så tänker ni på Emma Seglarson. Vad vill hon veta? Vilka behov har hon och hur kan ni uppfylla dem? Ni förstår ju ganska snabbt att ni har flera personas som ni behöver rikta er till. Er andra persona ”Claes Kalas” som mest vill basta och ta en öl med kompisarna vill se andra typer av inlägg än vad Emma vill ha.


Dessa personas går också att använda för glasskiosken och restaurangen om ni vill rikta er till dem. Emma´s barn är ju supersugna på glass efter en solig segling och Claes med vänner tar gärna en kall öl och lunch på er restaurang innan bastun så se till att de väljer just er.


När ni nu vet vilka ni riktar er till så är det dags att visa upp era genuina upplevelser:

Gästhamnar erbjuder ofta en unik miljö och en fantastisk naturskön utsikt. Använd era SoMe för att visa upp dessa genuina upplevelser. Dela bilder och videor av vackra solnedgångar över båtarna, glada seglare som delar skratt och spännande vattensporter. Detta kommer att locka potentiella besökare genom att framhäva den fantastiska atmosfären och lockelsen med att besöka din gästhamn. Hur ska ni få Emma och Claes att vilja kasta ankare hos just er och gärna få dem att stanna i flera dagar? Samma gäller för glasskiosken och restaurangen. Hur ska ni få Emma och Claes att köpa sin glass hos just er eller äta lunch på just din restaurang? Vilken miljö visar ni upp? Ligger glasskiosken på ett ”glassigt” ställe så visa upp det. Har restaurangens terrass solsegel som skyddar varma dagar? Visa upp det!

Bild på Utö gästhamn i solnedgång

Se också till att ni ger era följare värdefull information:

Förutom att locka besökare genom visuellt lockande innehåll, ge värdefull information om din verksamhet. Dela uppdateringar om öppettider, priser, tillgängliga tjänster, och eventuella renoveringar eller förbättringar. Detta hjälper potentiella gäster att fatta informerade beslut och ökar förtroendet för din gästhamn, glasskiosk eller restaurang.


Sen får du inte glömma bort att mingla i SoMe. Engagera dig i era följare och gäster:

Interaktion och engagemang är nyckeln till att bygga en lojal gästbas. Svara snabbt på kommentarer och frågor på sociala medier och uppmuntra användargenererat innehåll genom att be besökare att dela sina upplevelser på din gästhamn med en hashtag. Detta skapar en känsla av gemenskap och uppmuntrar andra båtägare att besöka din gästhamn, glasskiosk eller restaurang.


Det här är förslag på vad ni kan göra utan att behöva betala annonspengar. Vill ni sen nå längre och få fler följare eller besökare så kan det vara dags att börja med annonsering. Men det tar vi en annan gång. Nu njuter vi av sommaren och kanske ligger några av era personas redan för ankare i er hamn, står i glasskön eller läser er meny på nätet. Dra nytta av att de finns där nu och skriv ner det ni ser och upplever. Mest troligt är att de kommer att återkomma även nästa år, så se till att locka dem under hela vintern med drömmiga inlägg.


Här kommer slutligen några konton att inspireras av:


Bild på glasstrutar med olika sorters glass i och massa blåbär och blommor

TIPS!

Samla innehåll nu. Ta bilder och spela in videos som ni kan skapa innehåll av under resten av året. Ni behöver fortsätta att finnas där för era följare även under vintern. Vem vill inte minnas den där härliga sommarkvällen när snön vräker ner utanför? Å vem vill inte sitta kvar i någons minne när det börjar bli dags att planera sommarsemestern så att man får den där bokningen redan i april?


Bonus tips!

Avsätt tid för att skapa inlägg. Ta tid på hur lång tid det tar (för det tar längre tid än vad du tror) och lägg sen in den tiden i din planering. Har du en större verksamhet kan det vara klokt att köpa in tjänsten från ett proffs.


14 visningar0 kommentarer

Comments

Rated 0 out of 5 stars.
No ratings yet

Add a rating
bottom of page