top of page
  • Skribentens bildAnna Stadig

Hur kan vi rocka kompetensbristen inom besöksnäringen och få fler att vilja vara en del av den?

Besöksnäringen är en av våra basnäringar i Sverige och spelar en stor roll för ekonomisk tillväxt och sysselsättning. Den lockar mängder av besökare från både när och fjärran och det är där alla coola ställen som hotell, restauranger, event och sådant finns. Men branschen befinner sig i en riktigt knepig situation som hotar dess framtid: kompetensbrist eller "skills gap".

I det här inlägget ska vi prata om hur detta ”skills gap” påverkar branschen och ni ska också få några tips på hur vi kan lösa det och få in fler häftiga talanger inom turismen.

Besöksnäringen är en rätt häftig bransch men med en liten bugg i systemet. Det är nämligen brist på skickliga människor som kan ta hand om oss på hotell, skapa fantastiska matupplevelser, guida oss genom nya platser och få oss att vilja komma tillbaka om och om igen.

Men varför har vi då en brist på kompetens inom besöksnäringen? Det verkar ju vara superroligt att jobba där. Varför är det då så svårt att hitta skickliga människor som kan rocka jobben inom turismen.


Det finns några faktorer som spelar in:


· Turismen har exploderat! Allt fler människor vill uppleva världen och hänga på coola destinationer, äta god mat och hitta unika upplevelser som ger våra liv mening. Men utbildningen och rekryteringen har inte riktigt hängt med i den galna utvecklingen, vilket gör att det saknas skarpa hjärnor som kan möta efterfrågan. Trender har förändrats och vi hänger inte riktigt med i den utveckling som nu sker i en väldigt hög hastighet.

· Här kommer den tuffaste biten; Kriget om talangerna. Eftersom det finns så många coola jobb inom besöksnäringen, så blir det en kamp om de bästa talangerna. Företag får kämpa för att hålla kvar de skickliga människorna när konkurrenterna vill sno dem. Det är också så att, vem som helst kan inte göra vad som helst. Vi sitter alla med våra unika super powers och måste hitta hur vi kan använda oss av dem så att rätt person hamnar på rätt ställe.

· Ingen vet vad vi gör: För många unga talanger verkar turism branschen inte vara den mest spännande för hur kul verkar det vara att plocka disk. Det finns så mycket potential och coola möjligheter inom turismen, men vi måste visa upp det på rätt sätt. Efter disken finns det så många roliga, utmanande och kreativa jobb och det här är verkligen en bransch där ”The sky is the limit”.


Vad får det för konsekvenser?


· När företag inom besöksnäringen inte har tillräckligt med skickliga medarbetare, då kan de inte leverera den bästa servicen. Och det påverkar besökarnas upplevelser och gör dem mindre nöjda. Och vi vet ju alla vad det betyder, eller hur? Mindre cash i kassan för företagen. Inte riktigt det vi är ute efter, eller hur?

· Och vad sägs om de affärsmöjligheter som vi går miste om? När vi inte kan hänga med i efterfrågan på grund av brist på kompetens, då är risken att vi får se våra konkurrenter kapa åt sig affärerna och vi får svårt att stå oss i konkurrensen om både besökare och personal.

· Begränsad innovation: Innovationen går i stå när vi inte har tillräckligt med kreativa hjärnor som kan tänka nytt och utveckla spännande grejer för turisterna. Vi vill ju ha nya produkter och tjänster som får folk att vilja komma tillbaka om och om igen, men hur ska vi göra det utan de skickliga talangerna?

· Tillväxt: Om vi inte kan hänga med i svängarna och ta vara på nya möjligheter, då är risken att vi hamnar på efterkälken i branschen. Och det vill vi ju inte vara, eller hur? Vi vill vara med och leda ligan!


Jag lovade att ni skulle få lite lösningar på hur man kan rocka kompetensbristen och hur vi kan få in fler superhjältar i branschen. Här kommer några idéer:


· Utbildning och träning: Vi behöver ha grymma utbildningar och träningsprogram som gör att människor kan bli true ninjas inom turism. Mer praktisk erfarenhet och möjligheter till vidareutbildning är nyckeln.

· Locka och behålla talang: Det är dags att göra turism till en "het" karriärväg. Vi kan erbjuda praktikplatser och lärlingsprogram där unga talanger får chansen att lära sig och utvecklas under handledning av erfarna mentorer. På så sätt kan de snabbt bli proffs inom sina områden och känna sig motiverade att stanna kvar i branschen.

· Skapa buzz kring turismjobb: Vi behöver sprida ordet om hur fantastiska och spännande turismjobb kan vara. Genom att marknadsföra de olika karriärmöjligheterna och visa upp coola exempel på människor som rockar inom turismen kan vi inspirera fler att välja den här vägen.

· Samarbete mellan näringsliv och utbildningsinstitutioner: Det är dags för företag och utbildningsinstitutioner att samarbeta på riktigt. Genom att hålla koll på branschens behov och se till att utbildningarna är relevanta och uppdaterade kan vi säkerställa att de unga talangerna får de kunskaper och färdigheter som efterfrågas. Yrkeshögskolan är ett bra exempel på detta. Men vi måste också nå ut till företagen med den nya kompetensen som skapas så att den inte försvinner iväg till andra branscher utan ger besöksnäringen det där lyftet som den så väl behöver.

· Kreativ rekrytering: Vi måste tänka utanför boxen när vi rekryterar inom turismen. Genom att använda digitala plattformar, sociala medier och andra innovativa kanaler kan vi nå ut till fler potentiella talanger och locka dem till branschen. Det betyder att om vi vill rekrytera yngre talanger så behöver vi finnas i de kanaler där de finns. Vi måste också ta bort fokus från oss själva och lägga fokuset på att visa dem vad vi har att erbjuda. Vilket värde för våra kommande talanger kan vi fylla?

· Målgrupp: Precis som när vi tittar på vilken målgrupp som vi riktar vårt erbjudande till måste vi veta vilken målgrupp inom rekrytering som vi riktar oss till och sen rikta oss mot den i våra inlägg och marknadsföring. Folk ska stå i kö för att få jobba hos oss. Vissa inom besöksnäringen har det redan så. In och konkurrera med dem om personalen.

Kompetensbrist inom besöksnäringen är en utmaning som vi måste ta på allvar. Genom att satsa på utbildning och träning, locka och behålla talanger, skapa buzz kring jobb inom besöksnäringen, samarbeta mellan näringsliv och utbildningsinstitutioner samt tänka kreativt när vi rekryterar kan vi övervinna detta "skills gap" och bygga en stark arbetskraft för framtidens turism. Så, låt oss göra besöksnäringen till det coolaste stället att jobba på och locka in fler av de häftigaste talangerna som kommer att ta den till nya höjder!


TIPS!

Låt de unga på din arbetsplats ta plats i era sociala medier och visa för andra i deras åldersgrupp hur coolt jobb de har. Finns ni inte på till exempel TikTok och vill rekrytera unga så kan det vara klokt att finnas där i just rekryteringssyfte. Tänk om och utveckla ert sätt att rekrytera.


Inspiration!

Titta på LinkedIn hur Gröna Lund jobbar med genrep inför säsongsstarten.

Hur gör ni hos er?



16 visningar0 kommentarer

Comments

Rated 0 out of 5 stars.
No ratings yet

Add a rating
bottom of page