top of page
  • Skribentens bildAnna Stadig

Hållbarhet i besöksnäringen - Vad är det?

Här får ni en kort introduktion till hållbarhet i besöksnäringen. Jag bjuder på ett exempel och i slutet hittar ni även ett tips som ni kan använda er av både i verksamheten men även hemma.


I Brundtland rapporten finns följande definition av hållbar utveckling:


"En hållbar utveckling är en utveckling som tillfredsställer dagens behov utan att äventyra kommande generationers möjligheter att tillfredsställa sina behov".


Men vad betyder det egentligen för dig som företagare?


Kanske har du märkt att dina kunder eller gäster har börjat ställa nya krav. Kanske tar de beslut i tystnad som du inte ens märker av. Hur som helst, så kommer det att krävas att du ställer om och blir mer hållbar, utan att tumma på kunden/gästens upplevelse och helst innan du tappar kunden/gästen till någon som gör samma sak som du men på ett mer hållbart sätt. Hållbarhet handlar om att skapa en balans mellan människans behov och planetens resurser.


Men det känns så stort och krångligt!


Glöm inte bort att du inte är ensam. Ingen sitter in på alla svar utan vi hjälps åt. Att rädda världen är inget ”One-man job” men vi kan alla bidra. Det handlar om att gräva där man står och reflektera över de beslut som tas men framför allt LÄS PÅ! Skaffa dig kunskap på ett eller annat sätt. Antingen så Googlar du, tar en kurs/utbildning eller köper in tjänsten.


Gör verkligen min lilla insats någon skillnad?


Ja den gör ju det. Mest troligt så är du nämligen inte ensam i att ändra på ett beteende eller välja ett mer hållbart alternativ.


För företag inom besöksnäringen handlar hållbarhet om att utveckla och bedriva en verksamhet som tar hänsyn till både miljön, ekonomin och de sociala faktorerna. De tre delarna måste samverka. Alla delarna kan inte alltid få samma inflytande men de måste finnas med i ett långsiktigt perspektiv.


Exempel: Tänk dig att du driver en pizzeria. Du vill använda dig av enbart lokala råvaror och gynna de lokala producenterna och på så sätt också minska transporter och utsläpp av växthusgaser. Men det är just nu för dyrt och du kan inte längre ha fem anställda utan måste i så fall avskeda någon om verksamheten ska klara sig ekonomiskt.



Lösningen: Gör en avvägning av hur mycket lokalt du kan köpa in utifrån ditt företags ekonomiska läge (ekonomisk hållbarhet). Välj de lokala producenter och leverantörer som själva arbetar hållbart så bidrar du till hållbarheten genom dem (miljö). Berätta för dina gäster om de val du gör och varför. I längden kommer dina anställda vara trygga och kunna försörja sina familjer (socialt). Dina gäster upplever säkert att pizzan smakar extra gott när de vet att osten kommer från den lokala ost producenten. För att inte tala om hur god basilikan är som de ser växa i krukor utanför.


Ett annat tips är att samarbeta. Kanske kan ni samordna era leveranser. Eller dra nytta av varandra på annat sätt. Någons avfall kanske är någon annans råvara.


Nu ska jag bjussa på ett bra tips!


Hur serverar ni te till era gäster? Ligger varje påse förpackad i en liten extra förpackning? Som dessutom kom i en annan förpackning och mest troligt låg i en kartong med andra te-förpackningar. Ofta köper man också en stor låda med olika sorters te i. Vilka blir kvar på slutet? Sitter ni ofta där med 100 påsar lakrits-te som ingen vill ha. Envisas ni med att ha dem framme tills de tar slut, för någon måste väl ändå ta en tillslut? Gästens upplevelse av teet är alltså bäst i början på lådan när det finns mycket att välja på.

Har ni funderat på att köpa löste? Bara ta in de sorter som gästerna vill ha. Portionera upp det i påsar på plats eller låt gästen göra det själv. Gästen får en bra te-upplevelse varje gång.

Jag vet vad jag väljer alla dagar i veckan. Ingen big deal men en skillnad i hur många förpackningar som måste tillverkas för att sedan bara kastas (ofta i det brännbara avfallet).


BONUS TIPS: Varför inte göra ett eget löste med smak av er destination eller verksamhet med ett namn som ni själva tagit fram. Helt plötsligt så har er gäst fått en doft och smakupplevelse som de förknippar med just er. Till och med när de befinner sig på annan plats. Bra marknadsföring va?



147 visningar0 kommentarer

Senaste inlägg

Visa alla

Comments

Rated 0 out of 5 stars.
No ratings yet

Add a rating
bottom of page