top of page
  • Skribentens bildAnna Stadig

Från Bra Till Bäst: 5 Tips för Att Höja Ribban som Arbetsgivare - Gör som Spotify

Uppdaterat: 7 okt. 2023

Att vara en stark arbetsgivare är just nu viktigare än någonsin. Branschen fullkomligt skriker efter kompetent och utbildad personal. Bara på arbetsförmedlingens hemsida finns det nästan 2000 lediga jobb. Så hur lyckas man fylla den där tomma platsen i köket? Precis som med allt annat så är det ingen quick-fix utan du måste arbeta långsiktigt och målmedvetet. Att vara en fantastisk arbetsgivare är viktigt för att locka och behålla talangfulla medarbetare.


Bilden visar kockar som pratar runt ett bläck mat

Här kommer fem tips som kan hjälpa dig att höja ribban som arbetsgivare:


1. Arbetskultur: Skapa en arbetskultur där medarbetarna är aktiva och delaktiga i hur denna ska se ut och utformas. En mångfald av perspektiv och erfarenheter berikar arbetsplatsen och ökar kreativiteten och innovationen. Kreativitet och innovation är viktiga element för ett företags framtid. Idag går det inte längre att göra som vi alltid har gjort. Dina medarbetare ställer också andra krav idag än tidigare generationer. Häng med på den utvecklingen och dra nytta av nya tankesätt och idéer. Se till att alla känner sig välkomna oavsett bakgrund, kön eller ålder.


2. Utbildning och utveckling: Investera i dina medarbetare. Ge dem möjligheten att växa och utvecklas inom sina roller genom att erbjuda dem kontinuerlig utbildning och möjlighet till yrkesmässig utveckling. När de känner att de utvecklas och lära sig nya färdigheter, kommer de vara mer engagerade och lojala. Det kommer även att gynna dina gästers upplevelse.


3. Tydliga mål och feedback: Sätt upp klara mål och förväntningar för dina medarbetare och ge dem regelbunden återkoppling i det dagliga arbetet. Detta hjälper dem att förstå hur deras arbete bidrar till företagets framgång och ger dem möjlighet att förbättras och växa i sina roller. Att arbeta mot tydliga mål skapar trygghet. Dessutom så behöver du ta på dig ledarrollen och vara närvarande i den dagliga verksamheten så att medarbetarna vet om att du finns där och att du ser deras goda arbete och initiativ.


4. Hållbarhetsfokus: Eftersom hållbarhet är viktigt för dig, se till att det genomsyrar hela din verksamhet. Visa ditt engagemang för miljövänliga initiativ och socialt ansvarstagande. Detta kan inte bara locka kunder som delar dina värderingar utan även anställda som är stolta över att arbeta för en arbetsgivare som bryr sig om planeten och samhället. Just den här punkten blir viktigare och viktigare för framtidens medarbetare.


5. Introduktion och avslut: Ingen arbetsplats är den andra lik. Det är människorna där som formar den. Även om du har en klar bild av vad det är du vill med din verksamhet så är det inte säkert att dina medarbetare vet det. Har du gett dem en bra introduktion och berättat om din vision och dina mål för företaget? Vill de bidra till att uppnå dem? Vad betyder det att vara kock på din restaurang? Var du tydlig med det även under rekryteringen? Om du berättar detta redan i din platsannons så ökar chanserna att ”rätt” person söker anställningen. Berätta inte bara vad du förväntar dig av personen i fråga utan berätta också vad den kan förvänta sig från dig som arbetsgivare.


Sen kommer vi till en oerhört viktig bit som de flesta faktiskt helt struntar i eller glömmer bort. Nämligen själva avslutet och hur man agerar när en medarbetare säger upp sig. Lägg inte ner dina personliga känslor i avslutet som kan vara allt från besvikelse till sorg. Anledningen till att någon slutar vet oftast bara personen själv om. Men det kan handla om allt annat än dig som arbetsgivare. Så se till att medarbetaren får avsluta med flaggan i topp. Låt deras sista tid få bli positiv och glädjefylld. För precis som dina gäster så kommer medarbetaren ta med sig den sista upplevelsen av er och det är också den som kommer förmedlas vidare. En nöjd före detta medarbetare är en väldigt bra ambassadör för er verksamhet och den kommer att rekommendera er till andra i branschen.

Två personer som pratar med varandra över en kassadisk

Att bli en fantastisk arbetsgivare är inget som händer över en natt utan det kräver ett långsiktigt arbete (fundera över hur ditt perspektiv ser ut). Det handlar om att skapa en miljö där medarbetarna känner sig värdefulla, ges möjlighet att utvecklas och motiverade att bidra till företagets framgång. Långsiktighet är A och O. Så genom att följa dessa 5 tips kan du gå långt i att bygga en trivsam arbetsplats inom besöksnäringen och nå din fulla potential som arbetsgivare.



Spotify´s logotype



2023 utsågs Spotify för andra året i rad till Sveriges mest attraktiva arbetsgivare i Randstads undersökning (den hittar ni här). Vad är det då som gör att de rankas som NR 1? På Ranstads hemsida säger Spotify´s CHRO, Katarina Berg följande:


– Det känns fantastiskt kul att för andra året i rad utses till Sveriges mest attraktiva arbetsgivare i Randstads undersökning. Våra konkurrenskraftiga löner och generösa villkor spelar säkert in, men det som gör Spotify unikt är att vi är ett People First-företag. När våra medarbetare växer, växer Spotify. När våra medarbetare mår bra, då mår även företaget bra. Det gör Spotify till en arbetsplats där medarbetare trivs, är stolta, mår bra och utvecklas, säger Katarina Berg, CHRO på Spotify.


TIPS!

Härma Spotify och låt era medarbetare växa och se till att de mår bra. Goda idéer ska återanvändas.


Att satsa på medarbetarna är att arbeta hållbart.


Hozzászólások

0 csillagot kapott az 5-ből.
Még nincsenek értékelések

Értékelés hozzáadása
bottom of page